tisdag, oktober 03, 2006

I LOVE! - inte pubertal störhumor iaf

”En andra chans”- så var det sagt att man ska ge allting. Enligt dessa direktioner tog jag mig samman och köpte (sinnes!!) kanske den mest överskattade filmen ever- ”The big Lebowski”. Jag har djupt och innerligt önskat en förståelse för det geniala med filmens bisarrt störiga konversationer och dråpligheter karaktärerna emellan. Men icke. Kallas detta humor? I så fall excuse me for being a torrboll men jag har missat hela poängen. Typ 100 år försent. I KNOW!

Humor enligt god smak (min smak) är smart humor.

Humor är Douglas Couplands absurda händelseförlopp i praktiskt taget alla hans böcker, J K Tools vansinniga personlighetsskildringar och förmågan att väcka hat och kärlek samtidigt hos läsaren, snusk och relationer med Joanna Rythel, cynismen hos Cécile i Francoise Sagans mästerverk ”Bonjour tristesse”, Adam Greens porrtokiga texter, ironin med Björn Ranelids bristande självdistans då han utnämner sig till ”estradör”, liksom kärleken till eurodisco, 1990-talets stora missförstånd.

Ni fattar, det finns humor i mängder och parti. Tyvärr ingår inte Joel och Ethan Coens pubertala stör- och skrik klassiker där.

Love e

7 Comments:

Blogger Unknown said...

Haha! Det här tog priset för det mest pretentiösa jag läst!

I LOVE!

7:31 em  
Blogger M said...

kanske det, men det är ju sant.

10:03 em  
Anonymous Anonym said...

Hahaha gumman. Icke pretentiöst! Underbart!

10:37 em  
Blogger M said...

jepp. så det förslår. och räliga? jag viker mig av skratt. typ det roligaste jag hört ever. men visst, jag fattar poängen. sinnes!

10:56 em  
Anonymous Anonym said...

Extremt räligt, men sjb!!!

11:27 em  
Anonymous Anonym said...

Bara Sam Elliotts berättar röst gör filmen sjukt värd.

2:55 em  
Blogger M said...

ok, men det glädjer mig. någon ska tycka så. jag kan tyvärr bara kontra med min pinsamt ambitiösa kärlek för cynism och sienfeld.

även rappa sex and the city- citat går alltid hem.

love e

1:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home